ארגז כלים למורה החונך

כלים בעבודת החונך
ארגז הכלים מאפשר לך להוריד למחשב האישי כלים שיסייעו לך במהלך החניכה. 

כלים לתיאום ציפיות

שאלון מקדים לתיאום צפיות חונך ומתמחה

השאלות שהחונך והמתמחה אמורים להשיב עליהם לפני מפגש תיאום הצפיות

חישבו ובררו בינכם לעצמכם:

  1. מהם הנושאים המרכזיים שבהם נראה לכם שחשוב לכם לקבל עצה, סיוע או הכוונה מהמורה החונך!
  2. מהם, התפקידים החשובים ביותר של המורה החונך עבור המתמחה?
  3. מה יאפיין  את סגנון המפגשים עם המורה החונך - אופיים ומיקודם באופן הרצוי לכם!
  4.  מהי האחריות של החונך והמתמחה האחד כלפי השני במפגשים?
  5. מיהו "חונך אידיאלי" בעיניכם?

תיאום צפיות בין החונך למתמחה

מה עושים בתיאום צפיות בין החונך למתמחה

חישבו ובררו בינכם לעצמכם:

  • מהם הנושאים שיועלו לשיחה בחניכה.
  • מה כל אחד מצפה שיקרה בתהליך החניכה.
  • מתי תתבצע החניכה וכמה זמן.
  • באיזה אופן תתבצע החניכה. (מפגש פנים אל פנים, שיחות טלפון, דוא"ל וכו')
  • מהי האחריות של החונך והמתמחה בחניכה.
  • מהם הגבולות הדיסקרטיים.

ולבסוף סיכום והסכמה הדדית מה יכול להתממש בפועל מכל הצפיות ומה לא.

  • כמו כן הסברתי למתמחה מהי הוראה טובה על פי התרבות הבית ספרית.
  • עדכנתי את המתמחה בנהלי ביה"ס אודות:
    • בעלי התפקידים השונים בביה"ס ודרכי ההתקשרות עימם.
    • ימי הערכות וישיבות המועצה הפדגוגית. אספות הורים, ואירועים מיוחדים המתוכננים בבית הספר .

טופס תכנון רצף שיעורים

טופס לתכנון רצף שיעורים שנתי ותקופתי 

כלים לתצפית בשיעורי המתמחה

תצפית בשיעורי המתמחה בארבעה שלבים

לחץ על הנושא שברצונך ללמוד

להורדת המסמך כקובץ לחצו כאן

  • שיח מקדים להפגת מתחים ויצירה אווירה ראויה– בתחילת השיחה התמקדו בתחושותיו ורגשותיו של המתמחה לקראת הצפייה בשיעור. ניתן ליצור זאת באמצעות השאלות:  מהו הערך שרואה המתמחה בתהליך הצפייה? כיצד הוא מגיע לתהליך זה? (חושש, בטוח, נינוח)  האם הוא שמח / מוטרד על ההזדמנות ללמידה?  שיחה פתוחה וגלויה בינכם תעזור: להפגת מתחים, לבניית אמון, ליצירת אוירה נינוחה, תתרום לתחושת הביטחון של המתמחה ולשיח פתוח לאורך כל תהליך החניכה.
  • הצגת הכיתה והשיעור  
  • הרכב הכיתה– תלמידי חינוך המיוחד המשולבים, חוזקות הכיתה ואתגריה.
  • מטרת השיעור – מהו הידע, המיומנויות וההבנה שעל התלמידים לרכוש בשיעור זה?
  • תכנון השיעור – מה מתוכנן מבחינת פעילויות, חלוקת זמנים, כיצד מטרות השיעור מתבטאת בשיעור עצמו, (דגשים ושיקול דעת דידקטי)
  • באפשרותך להמליץ ולהציע למתמחה, עצות וידיעות מניסיונך על מהלך השיעור ומטרתו.
  • התמקדו בנושאים עליהם המתמחה מעוניין לקבל משוב. לדוגמה: פתיחת השיעור, שילוב כמה שיותר תלמידים במהלך השיעור, התמודדות עם ניהול כיתה, התמודדות עם ההטרוגניות של תלמידי הכיתה, דרך ההוראה – האם התלמידים הבינו את החומר האם מטרות השיעור הושגו?
  • התמקדו בשניים-שלושה נושאים – לא יותר…

אופי ההתנהלות במהלך הצפייה

  • כיצד מציגים לתלמידים את העובדה שהנך צופה בשיעור?

תלמידים מעוניינים לדעת מדוע צופים בשיעור של המורה?  האם קרה משהו מיוחד? סכמו את אופי התנהלותך כצופה במהלך השיעור: האם הנך משתתף/מעיר/ או צופה בלבד? חשוב שתסכם עם המתמחה מה שנכון ומתאים לו.

  • שאלות שראוי לשאול את המתמחה – מה נחשב בעינך כתהליך צפייה הוגן ואיכותי? מהן הציפיות שלך ממני בתהליך הצפייה? למה אתה זקוק ממני כדי שתלמד מהתהליך בצורה הטובה ביותר ותרגיש בנוח? מה עלול לבלום את הלמידה שלך?
  • בקשות, רצונות נוספים.

הקפידו שהתנהלותכם במהלך שיעור הצפייה יהיו בהתאם להחלטות עליהם סיכמתם  עם המתמחה בשיחת תיאום הציפיות שקדמה לצפייה.

את תיעוד השיעור השתדלו לכתוב באופן אובייקטיבי ככל שניתן מבלי לנקוט עמדה ולהיות שיפוטי.

תעדו את המתבצע בשיעור– פעילות המורה והתלמידים, צטטו הביאו דוגמאות. חפשו באופן מאוזן התנהגויות הוראה יעילות והתנהגויות הוראה לא יעילות.

לפני שיחת המשוב חשוב להתכונן לשיחה – מבין הדברים הרבים שראיתם ותיעדתם בשיעור  עליכם לברור ולהחליט, מהם הדברים הנכונים ביותר שעליכם  להתמקד בהם בשלב זה,  לשם צמיחתו האישית והמקצועית של המתמחה.

חשוב שתתמקדו באותם הנושאים שהמתמחה ביקש שתתמקדו בהם. אם ראיתם דבר נוסף שיכול להצמיח את המתמחה, דברו עליו, אך זיכורו שכולנו יכולים להפנים מעט שינויים בזמן נתון.

מטרות שיחת המשוב:

  • קידום צמיחה והתפתחות אישית של המתמחה,
  • קידום הוראה איכותית של המתמחה.
  • עידוד המתמחה להמשך צמיחה והתפתחות לאור התצפית וההכרות שלכם עימו – התמקדות בנקודות חוזק.
  • איתור נקודות לשיפור והגדרתן כיעד ואתגר עתידי.
  • מתן דוגמאות וייצוגים אובייקטיבים מהשיעור על התנהלות המתמחה – אפשרי גם גם תוצרי תלמידים.

חלק משמעותי מתהליך הצפייה בשיעורי מתמחה הינו היכולת שלו להתפתחות, צמיחה, למידה ורפלקציה עצמית ולכן, השקיעו מחשבה על יכולת המתמחה להתבוננות ורפלקציה עצמית.

להכנת שיחת המשוב ניתן להיעזר בקובץ נקודות להערכת השיעור להורדת הקובץ לחצו כאן

ובכלי לניתוח הערכה של ראמ"ה לכלי לחצו כאן

תזמון שיחת המשוב – מומלץ כי שיחת המשוב על השיעור לא תעשה מיד לאחריו, אלא שיינתן לכם ולמתמחה זמן לעבד את השיעור וללמוד עליו וממנו. יחד עם זאת אל תדחו שיחה זו – חשוב לקיים שיחת משוב עד יומיים שלושה מהתצפית, כי לאחר מכן דברים נשכחים..

חשוב ששיחת המשוב תתקיים בזמן שהנך פנוי להיות עם המתמחה דבר שייצור אווירה של בטחון ואמון – רק כך המתמחה יוכל ללמוד ולצמוח משיחה זו. שיחה זו צריכה להתקיים ברגישות והכלה.

כללים לשיחה:

  • המתמחה הוא הפעיל והחונך מניע התבוננות וחשיבה רפלקטיבית.
  • שאלו שאלות פתוחות ומעוררות חשיבה.
  • חשוב שהמתמחה יגיע בכוחות עצמו לתובנות הנדרשות על פני מצב שאתם אומרים לו מה היה עליו לעשות.
  • ככל שהמתמחה הוא זה היוצר את האלטרנטיבות להתנהגויות הוראה יעילות– הסיכוי שהוא יישם אותן בעתיד עולה.
  • היו ממוקדים בהקשבה למתמחה ממקום אמפטי.
  • בארו דברים שעלו בתצפית והתבוננו עליהם יחדיו.

המשוב צריך להיות "מרק" – ממוקד, רפלקטיבי (באמצעות שאלות פתוחות המעוררות רפלקציה ולא אמירות סגורות), קצר

מה לא לעשות?

  • אל תתמקדו בעצמכם – המקום הוא של המתמחה ומה שעשיתם בעבר או מה שהייתם עושים במקומו אינם העניין בשיחה זו.
  • התמקדו באמירות שלוקחות את המתמחה קדימה ולא אחורה.

סיכום השיחה בהתבוננות קדימה – המתמחה יסכם את השיחה במספר דברים אותם הוא לוקח עמו ליישום בכיתה – בתהליך הוראתו, בהכנת שיעוריו וכדומה.

במפגשים הבאים בתהליך החניכה התבוננו יחדיו על יישום היעדים שבחר המתמחה.

ניתוח אירוע בארבעה שלבים

להורדה כקובץ לחצו כאן

 

  1. עובדות – תאר מה קרה?
  2. פרשנות– נסה לשער למה זה קרה? (כמה שיותר אפשריות)
  3. הערכה– מה אנחנו חושבים על זה ולמה? (מה הייתה המטרה? מה ההנחה/ות שעמדה בבסיס ההתנסות לגבי הוראה טובה? האמונות לגבי ההתנהלות/ההתערבות שהיו מביאות להתנהגות הרצויה?)
  4. מסקנות– האם ננסה לשנות משהו בהתנסות זו ומדוע שינוי זה יכול להביא לשיפור?

חשוב!!!

 ההחלטות המעשיות  לגבי ההתנסות יקבעו לאחר מתן מענה לשאלות המוצעות.

מתוך:

* Teacher educators’ professionalism in practice : Positioning theory and personal interpretative framework –   E. Vanassche, G Kelchtermans

כלים להערכת מתמחים ולהשבחת ההוראה

כלי להערכת מורים מתמחים בביה"ס

הכלי בהוצאת ראמ"ה הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך ואגף התמחות וכניסה להוראה

למעבר לכלי לחצו כאן

כלי להערכת גננות מתמחות

הכלי בהוצאת ראמ"ה הרשות למדידה והערכה בחינוך ואגף התמחות וכניסה להוראה

למעבר לכלי לחצו כאן

כלי להערכת גננות מתמחות בחינוך המיוחד

הכלי בהוצאת ראמ"ה הרשות למדידה והערכה בחינוך ואגף התמחות וכניסה להוראה

למעבר לכלי לחצו כאן

מפת מדדים להערכת עובדות הוראה בגיל הרך, גננת בחינוך הרגיל והמיוחד: מנהלת גן, גננת שילוב וגננת עמיתה -תשפ"ד

למעבר למפה לחצו כאן

מפת הממדים להערכת מורים ומורות

הכלי בהוצאת ראמ"ה הרשות למדידה והערכה בחינוך ואגף התמחות וכניסה להוראה

למעבר למפה לחצו כאן

תיאורים התנהגותיים במפת הממדים

הכלי בהוצאת ראמ"ה הרשות למדידה והערכה ואגף התמחות וכניסה להוראה

למעבר ל מסמך לחצו כאן

מתודות הוראה

פרקטיקות הוראה איכותית

פורטל עובדי הוראה המרחב הפדגוגי משרד החינוך

למעבר לכלי לחצו כאן

מתודופדיה רשימת המתודות

מצגת אינטראקטיבית ובה מתודות הוראה מתוך מתודופדיה

למעבר לכלי לחצו כאן

ארגז הכלים למורה המקוון של אורי אלון

תבניות משחק להוראה בשיעור ידע, חזותי ושמעתי

למעבר לכלי לחצו כאן

מסמכי השכלה

  • תואר ראשון + תעודת הוראה + גיליונות ציונים
  • או אישור על סיום 80% חובות לימודיים בשנים א-ג
  • או אישור על סיום לימודי שנה ראשונה לתעודת הוראה במכללות/אוניברסיטאות