השאלות שהחונך והמתמחה אמורים להשיב עליהם לפני מפגש תיאום הצפיות
חישבו ובררו בינכם לעצמכם:
מה עושים בתיאום צפיות בין החונך למתמחה
חישבו ובררו בינכם לעצמכם:
ולבסוף סיכום והסכמה הדדית מה יכול להתממש בפועל מכל הצפיות ומה לא.
טופס לתכנון רצף שיעורים שנתי ותקופתי
אופי ההתנהלות במהלך הצפייה
תלמידים מעוניינים לדעת מדוע צופים בשיעור של המורה? האם קרה משהו מיוחד? סכמו את אופי התנהלותך כצופה במהלך השיעור: האם הנך משתתף/מעיר/ או צופה בלבד? חשוב שתסכם עם המתמחה מה שנכון ומתאים לו.
הקפידו שהתנהלותכם במהלך שיעור הצפייה יהיו בהתאם להחלטות עליהם סיכמתם עם המתמחה בשיחת תיאום הציפיות שקדמה לצפייה.
את תיעוד השיעור השתדלו לכתוב באופן אובייקטיבי ככל שניתן מבלי לנקוט עמדה ולהיות שיפוטי.
תעדו את המתבצע בשיעור– פעילות המורה והתלמידים, צטטו הביאו דוגמאות. חפשו באופן מאוזן התנהגויות הוראה יעילות והתנהגויות הוראה לא יעילות.
לפני שיחת המשוב חשוב להתכונן לשיחה – מבין הדברים הרבים שראיתם ותיעדתם בשיעור עליכם לברור ולהחליט, מהם הדברים הנכונים ביותר שעליכם להתמקד בהם בשלב זה, לשם צמיחתו האישית והמקצועית של המתמחה.
חשוב שתתמקדו באותם הנושאים שהמתמחה ביקש שתתמקדו בהם. אם ראיתם דבר נוסף שיכול להצמיח את המתמחה, דברו עליו, אך זיכורו שכולנו יכולים להפנים מעט שינויים בזמן נתון.
מטרות שיחת המשוב:
חלק משמעותי מתהליך הצפייה בשיעורי מתמחה הינו היכולת שלו להתפתחות, צמיחה, למידה ורפלקציה עצמית ולכן, השקיעו מחשבה על יכולת המתמחה להתבוננות ורפלקציה עצמית.
להכנת שיחת המשוב ניתן להיעזר בקובץ נקודות להערכת השיעור להורדת הקובץ לחצו כאן
ובכלי לניתוח הערכה של ראמ"ה לכלי לחצו כאן
תזמון שיחת המשוב – מומלץ כי שיחת המשוב על השיעור לא תעשה מיד לאחריו, אלא שיינתן לכם ולמתמחה זמן לעבד את השיעור וללמוד עליו וממנו. יחד עם זאת אל תדחו שיחה זו – חשוב לקיים שיחת משוב עד יומיים שלושה מהתצפית, כי לאחר מכן דברים נשכחים..
חשוב ששיחת המשוב תתקיים בזמן שהנך פנוי להיות עם המתמחה דבר שייצור אווירה של בטחון ואמון – רק כך המתמחה יוכל ללמוד ולצמוח משיחה זו. שיחה זו צריכה להתקיים ברגישות והכלה.
כללים לשיחה:
המשוב צריך להיות "מרק" – ממוקד, רפלקטיבי (באמצעות שאלות פתוחות המעוררות רפלקציה ולא אמירות סגורות), קצר
מה לא לעשות?
סיכום השיחה בהתבוננות קדימה – המתמחה יסכם את השיחה במספר דברים אותם הוא לוקח עמו ליישום בכיתה – בתהליך הוראתו, בהכנת שיעוריו וכדומה.
במפגשים הבאים בתהליך החניכה התבוננו יחדיו על יישום היעדים שבחר המתמחה.
חשוב!!!
ההחלטות המעשיות לגבי ההתנסות יקבעו לאחר מתן מענה לשאלות המוצעות.
מתוך:
* Teacher educators’ professionalism in practice : Positioning theory and personal interpretative framework – E. Vanassche, G Kelchtermans