שאלות נפוצות

להורדת מצגת 

סרטון וידאו - מידע למתמחה החדש

  1. מתמחה המסיים את שנת הסטאז' בהצלחה מקבל רישיון הוראה רישיון ההוראה מאפשר למתמחה
    • לעבוד במערכת החינוך
    • לקבל קביעות
    • להתקדם בדרגות הקידום של הפיתוח המקצועי
  2. לאורך שנת הסטאז' המתמחה מסתייע בשני מעגלי תמיכה:
    • תמיכה אישית של חונך, מנהל ביה"ס ומפקחת גן הילדים  המלווים את המתמחה במסגרת הקולטת גן או ביה"ס.
    • תמיכה של סדנה קבוצתית של מתמחים המתקיימת במוסד המכשיר להוראה, מכללה או אוניברסיטה.

 

  • עבודה בהוראה בשנה הראשונה -שנת ההתמחות בתקופה של 6 חודשים רצופים לפחות, באותה שנת לימודים (או בשתי תקופות לפחות של שלושה חודשים רצופים כל תקופה. )
  • העבודה תהיה בתחום הדעת ובשכבת הגיל שאליו הוכשר המתמחה..
  • למקום העבודה יש סמל מוסד והוא מאושר להתמחות ע"י משרד החינוך.
  • היקף העבודה לא פחות משליש משרה.
  • מצוי חונך מתאים ללוות את המתמחה לאורך השנה.
  • השתתפות בסדנת סטאז' בכל מהלך השנה.
 

התנאים לקבלת רישיון הם:

  • זכאות לתואר אקדמי
  • זכאות לתעודת הוראה
  • אישור השתתפות בסדנת סטאז' והצלחה בהערכה המסכמת בתום שנת ההתמחות.

 

פטורים מהתמחות:

  • עובדי הוראה קבועים במשרד החינוך.
  • עובדי הוראה בעלי 5 שנות ותק הוראה בפועל, בחינוך הרשמי או המוכר שאינו רשמי. 

הפטור מתעדכן אוטומטית במערכות המשרד בהתאם לותק המעודכן, ניתן לבדוק את מצב חובת ההתמחות בפורטל עו"ה.

 
  • הרישום יעשה באחת מהמכללות לחינוך או האוניברסיטאות שהמתמחה מעוניין בהן לרשימה לחץ כאן
  • המתמחה יכול לבחור באיזה מוסד הוא מעוניין להשתתף בסדנת הסטאז'.
  • חשוב לברר: האם יום ושעת הסדנה אינם בשעות העבודה בביה"ס או בגן.
  • שימו לב: קבלת הרישיון מותנה גם בעמידה בהצלחה בדרישות הסדנה.
  1. מחפשים מקום עבודה באתרים של:
  • העסקה ישירה במוסדות חינוך רשמיים או במוסדות החינוך המוכרים שאינם רשמיים.
  • העסקה בבתי ספר שבפיקוח משרד העבודה.
  • העסקה במסגרת היל"ה, כאשר יש לפחות 10 תלמידים בקבוצה.
    העסקה במסגרת תוספתית מאושרת להתמחות שקיבלה אישור.  

הבהרה חשובה !
העסקה בשליש משרה – העסקה ישירה בפחות משליש משרה איננה מצטרפת לכדי שליש עם העסקה במסגרת "מסגרות תוספתיות" שכן אין להעסיק עובד הוראה בפחות משליש משרה

  • לצפיה בתדריך מוסדות מוכרים לחצו כאן
  • לצפיה בתדריך התקופה והשעות המוכרות להתמחות לחצו כאן
  1. שלב ראשון – בירור עצמי וגיבוש עמדה אישית כמחנך
    • בתחום הפדגוגי
    • בתחום המקצועי
    • בתחום האישי והבין אישי
  2. שלב שני – כתיבת קורות חיים ושליחתם למוסד המבוקש. לחצו כאן להדרכה
  3. שלב שלישי – מודעות עצמית להתנהגות במהלך הראיון.

לפירוט והסבר מפורט כולל סרטון הדמיה לחצו כאן

  1. על פי הסכם "אופק חדש" :
    • מנהלת גן– 10 שעות עבודה בגן הילדים.
    • גננת משלימה– 11 שעות עבודה בגן הילדים.
    •  יסודי– 8 שעות הוראה בכיתה+ 2 שעות פרטניות+ 2 שעות שהיה = סך הכל 12 שעות.
    • חטיבת ביניים– 7 שעות הוראה בכיתה+ 2 שעות פרטניות+ 3 שעות שהיה= סך הכל 12 שעות.
  2. על פי רפורמת "עוז לתמורה":
    • חטיבה עליונה– 8 שעות הוראה בכיתה+ 2 שעות פרטניות+ 3.5 שעות תומכות הוראה= סך הכל 13.5 שעות.
  3. מסגרת ללא רפורמה (כמו תל"ן,) 
    היקף שליש משרה: 10 שעות הוראה ביסודי ובקדם יסודי, ו-8 שעות הוראה בעל יסודי.
  1. סוגי השעות ויעודן ע"פ הסכם "אופק חדש":
    1. שעות פרונטאליות– הוראה במליאת הכיתה.
    2. שעות פרטניות– מיועדות להוראה של קבוצה המונה 1–5 תלמידים.
    3. שעות שהייה– מיועדות לפגישות עבודה עם החונך, השתתפות בפגישות עם הצוות הבית-ספרי, מפגשים פרטניים עם הורים, הכנת חומרי למידה ובדיקת עבודות ומבחנים.
  2. סוגי השעות וייעודן ע"פ הסכם "עוז לתמורה":
    • שעות פרונטאליות– מיועדות להוראה במליאת הכיתה ולביצוע תפקידים בין כותלי ביה"ס (שעות תפקיד)
    • שעות פרטניות– מיועדות לעבודה עם תלמיד אחד או קבוצה של עד שלושה תלמידים, או לפי החלטה של צוות פדגוגי עד חמישה תלמידים, לצורך תגבור לימודי, הרחבה והעמקה, וליצירת שיח משמעותי.
    • שעות תומכות הוראה– מיועדות לפגישה עם החונך, ישיבות עבודה, השתלמויות צוותיות, שיחות עם הורים, הכנת חומרי הוראה, בדיקת עבודות ומבחנים.
  • אפשר לעבוד ביותר ממוסד אחד בשנת הסטאז' הן במקביל והן בזה אחר זה.
  • יש להקפיד לרשום בתחילת העבודה את כל המוסדות בטופס אישור מסגרת ההתמחות (המקוון) (למתמחים במכללות יש למלא טופס נפרד לכל מוסד)
  • רצוי שהמורה החונך והליכי ההערכה יהיו במוסד שבו מועסק המתמחה במספר השעות הרב ביותר
  • המתמחה יכול לקבל חוות דעת על עבודתו מהממונים עליו בכל אחד מהמוסדות הנוספים שבהם הוא מועסק ויצרף אותה לטופסי ההערכה במוסד שבו נעשה הליך הערכתו.

מי שעונה על כל התנאים הבאים:

  • מורה/גננת בפועל, המועסק על ידי משרד החינוך או הבעלות ואינו בשבתון או בפנסיה.
  • בעל תעודת הוראה או רישיון לעיסוק בהוראה.
  • בעל ותק של ארבע שנים לפחות בהוראה.
  • בעל ניסיון בהוראה בשכבת הגיל ובחלק ממקצועות ההוראה שהמתמחה מלמד.
  • בעל גישה חיובית לקליטת עובדי הוראה חדשים, מתוך רצון להעצים עמיתים להצלחה בהוראה.
  • בוגר קורס להכשרת "חונכים ומלווים" מאחד המוסדות האקדמיים להכשרת מורים, או לחלופין לומד במקביל לעבודתו כחונך בקורס להכשרת "חונכים ומלווים" באחד המוסדות האקדמיים להכשרת מורים.

מנהל ביה"ס, סגן ראשון או מפקחת הגן אינם יכולים לשמש כחונכים!!!

לתנאים נוספים לחץ כאן

  • מנהל ביה"ס או מפקחת גני הילדים– מקבלים וקולטים את המתמחה ומעריכים אותו 2 פעמים במהלך ההתמחות.
  • מורה חונך או גננת חונכת– מלווים את המתמחה בכל שבוע ומעריכים אותו 4 פעמים במהלך ההתמחות.
  • מנחה סדנת ההתמחות– מלווים ומנחים את המתמחים בסדנת התמיכה הקבוצתית שבמוסד האקדמי.
  • רכז ההתמחות במוסד האקדמי– מאשר את המועמד להתמחות ומנהל את מערך התמיכה שבסדנאות.
  • מדריכים רפרנטים במחוזות משרד החינוך – מתאמים בין מחוזות משרד החינוך למתמחים. לרשימה לחץ כאן
  1. הערכת המתמחים מתבצעת
    • בביה"ס – על יד מנהל ביה"ס, המורה החונך והחונך.
    • בגן הילדים- על ידי מפקחת הגן, הגננת החונכת והמתמחה.
  2. ההערכה וזמנה
    • משוב אמצע השנה- (ידני) במחצית הראשונה של ההתמחות עד ה-15 בינואר, על סמך תצפית אחת של המנהל או מפקחת הגן ועל סמך 2 תצפיות של החונך או הגננת החונכת.
    • הערכה מסכמת – (מקוון) במחצית השנייה של ההתמחות מתבצעת על סמך ליווי שוטף של המתמחה, תצפית נוספת של המנהל או מפקחת הגן ו- 2 תצפיות נוספות של החונך או הגננת החונכת בעבודתו של המתמחה, קיום שיחות משוב והערכה עצמית של המתמחה. תיעוד הסיכום עד ה- 15 במאי.(המערכת המקוונת נפתחת ב 1  למרץ) המועד האחרון לשליחת ההערכה 30 ליוני.
  1. לאחר סיום ההערכה מסכמת יש להגיש למשרד החינוך בקשה להענקת רישיון לעיסוק בהוראה

  2. לפני הגשת הבקשה להענקת רישיון לעיסוק בהוראה יש לבדוק כי אישורי ההשכלה של המתמחה  ואישור על העמידה בשנת ההתמחות מעודכנים במערכות משרד החינוך,
    (המידע הקיים באיזור האישי בפורטל עובדי הוראה.)

    אישורי ההשכלה הם:

      • התואר האקדמי מהארץ או אישור שקילה של התואר מהלשכה להערכת תארים ודיפלומות מחו"ל.
      • תעודת ההוראה מהארץ.
      •  אישור העמידה בחובות שנת ההתמחות (סטאז') בהצלחה.  (הערכה מסכמת) 
      •  אישור סיום סדנת התמחות (סטאז') בהצלחה.(מהמוסד בו המתמחה השתתף בסדנת הסטאז')
      •  
  3. יש לשלוח לכתובת המייל: [email protected] את הבקשה להענקת רישיון לעיסוק בהוראה לטופס לחצו כאן

    שימו לב :רישיון ההוראה יעודכן בפורטל עובדי הוראה וישלח בדואר ישראל לכתובת שמופיעה על גבי טופס הבקשה.

  4. רישיון ההוראה מאפשר למורה:
    • לעבוד במערכת החינוך.
    • להתקדם בדרגות הקידום של הפיתוח המקצועי .

בסוף השנה שלאחר ההתמחות (לאחר שתי שנות עבודה) מתקיים תהליך הערכה לקראת מתן קביעות במערכת החינוך. תהליך ההערכה לקראת קביעות יקבע האם עובד ההוראה יקבל מעמד של עובד הוראה קבוע במערכת החינוך או שעליו לצאת מן המערכת. במקרי ספק ייקבע כי עובד ההוראה החדש נדרש לשנת ניסיון נוספת. במקרה זה – יקבל עובד ההוראה המשך של ליווי אישי על ידי מלווה שיסייע לו בשנת הניסיון הנוספת .

למתמחה באופק חדש לא תוכר סדנת הסטאז' לצורך פיתוח מקצועי.

למתמחה בעוז לתמורה תוכר סדנת הסטאז' כגמול לפיתוח המקצועי רק אם כאשר עשה אותה כבר היו לו תואר ותעודת הוראה.

 

מתמחה שמועסק בתנאי אופק חדש או עוז לתמורה ומשתתף בשנת ההתמחות יכול, נוסף על סדנת הסטאז', להשתתף בהשתלמות מוסדית או בהשתלמות באשכול גני, והיא תוכר לו כ-30 שעות לצורך קידום בדרגה.

  • דמי הרשמה לסדנת ההתמחות
      • מתמחים שהם לומדים סדירים – ללא עלות
      • מתמחים מתכנית רג"ב- ללא עלות.
      • מתמחים מתכנית הסבת אקדמאים שלומדים במכללה או חיצוניים שעושים את הסטאז' תוך כדי לימודי ההסבה או בשנה העוקבת לאחר סיום הלימודים  – ללא עלות 
      • כל מי שלא בהגדרות דלעיל יש לשלם על הסדנה – 1200 ₪.
  • גובה התשלום עשוי להשתנות בהתאם להנחיות משרד החינוך נכון לאותה שנת לימודים.

לא קבלת תשובה לשאלתך?

לא קבלת תשובה לשאלתך?